Kaw's Lair Kolejny blog do marudzenia

17Sie/122

GG 11 cięższe niż poprzednik

Wiadomo, że lubię analizować programy pod względem tego ile zasobów komputera. Stąd też mój co-jakoś-czasowe porównanie komunikatorów pod tym względem. Z tymi porównaniami był tylko zawsze jeden problem, trzeba zrobić milion screenshotów, obrobić powstawiać i tak dalej. Oraz - test zamyka się w maksymalnie 24h (nie lubię trzymać mojego głównego kompa online jeśli nic na nim nie robię). Z tych to powodów napisałem program, który monitoruje wybrane procesy (komunikatorów) i wrzuca informacje o nich (co 5 minut) do Excela. To, wraz z instalacją ESXi na domowym serwerze daje możliwość testowania programów przez długi okres czasu, i zrobienia wykresów obciążenia pamięci, wykorzystania CPU, etc.

Wygląda jak wszystkie moje zabawki "Tylko dla mnie" mniej więcej tak:

Ale do rzeczy. Przy okazji testów tej zabawki, chciałem zrobić porównanie, "ile Nowe GG jest lepsze niż Stare" i (prawdopodobnie) pochwalić GG Team za wyciąganie wniosków i nowy wygląd (który im całkiem przyjemnie wyszedł). Ale okazało się, że jak na razie jest dokładnie odwrotnie, tj "Stare GG jest lepsze niż Nowe GG". Rzućmy okiem na poniższe wykresy:

Powyższy wykres pokazuje zmiany wykorzystania pamięci przez procesy GG 11 (gghub.exe, ggdrive.exe, ggapp.exe - łącznie - niebieska linia) oraz proces GG 10 (gg.exe - czerwona linia). Obie aplikacje pracowały w tym samym systemie (Windows 7 X86 Trial, SP1 + wszystkie aktualizacje, 1GB RAM, AMD Turion II Neo K625), zostały włączone w tym samym momencie, robiły dokładnie to samo (no, czasem pokazując inne reklamy). Wychodzi z tego, że GG 11 jest o jakieś 43% bardziej RAMożerne niż Gadu-Gadu 10 (średnia odpowiednio 235MiB i 166MiB). Oraz, że nowsze gadu ma dziwne tendencje do krótkotrwałego pożerania pamięci w ogromnych ilościach, 430MiB w szczycie, bez wyraźnego powodu.

Nowe Gadu jest także o 31% bardziej CPUżerne (średnie odpowiednio: 25% i 19%). Byłem ciekaw na ile jest to obciążenie powodowane przez sam komunikator (szczególnie w wypadku GG 11), dlatego wysłałem wiadomość do GG Team z prośbą o udostępnienie bez-reklamowej wersji do kilku testów (i tylko testów), niestety nikt mi nawet nie raczył odpowiedzieć. Dlatego nie pozostaje nic innego jak uwzględnić reklamy jako integralną część komunikatora.

Innymi-wykresowo, jeśli ktoś odpaliłby na 1,5GHz CPU GG 10 i 11 jednocześnie, zjadłyby mu w szczycie ~70% mocy całego procesora. Chociaż nie wiem dlaczego ktoś miałby odpalać dwie wersje GG jednocześnie... ale wiem czemu mógłby odpalić dwie kopie jednej wersji - do obsługi 2 numerów. Acz wtedy (prawdopodobnie reklamy) zajechałyby średnio-starszy komputer;

To tyle z ciekawostek. Narzędzie będzie pewnie kiedyś udostępnione publicznie, jakby ktoś chciał się bawić w takie analizy, ale najpierw musi dostać jakąś możliwość konfiguracji. Poza tym nowe zestawienie zasobożerności komunikatorów ukaże się kiedy wyjdzie nowe AQQ (skompilowane na nowym Delphi co wygląda na zły pomysł). Plus, w nowej formule komunikatory będą nieprzerwanie musiały pracować 7 dni. Co powinno ujawnić ewentualne większe wycieki pamięci. ;)

Komentarze (2) Trackbacks (0)
  1. Nowa, lżejsza wersja krowy, która potrzebuje ponad 30% więcej zasobów i w szczycie potrzebuje prawie połowę pamięci dostępnej w połowie netbooków. Fajnie
    Nowa wersja komunikatora, pisana w ciężkim i niewygodnym języku? ok
    Jakby WTF miało msna natywnie…
    Bo nie spodziewam się żadnych rewolucvji w gglite

  2. Z ciekawością czekam na ten program wymieniony w ostatnim akapicie. ;>


Leave a comment

Brak trackbacków.